online recruitment tips

Een werkenbij site heb je gewoon echt nodig

Elke recruiter weet dat een werkenbij site een ware must is voor het bedrijf. Zonder werkenbij site moet je vacatures mixen met de communicatie die je normaal gesproken alleen reserveert voor je corporate site. Een werkenbij site heeft eigenlijk maar één doel: sollicitanten binnenhalen en conversie maken. Je wilt dat dat de doelgroep op de werkenbij site wordt overtuigd van de ''awesomeness'' van het bedrijf. Bedrijven zonder werkenbij site merken dat het moeilijk is om de sollicitanten ook daadwerkelijk bij de vacatures te krijgen. Vaak zijn de vacatures weggestopt en moet je veel te vaak klikken om überhaupt bij de vacature uit te kunnen komen. Slechte zaak en absoluut af te raden. Heb je nog geen werkenbij site? Maak er vandaag één en vergroot direct de kans op sollictaties!

Prioriteiten stellen

Bij een goed lopende economie is het vaak ellebogen werk voor werkgevers. Iedereen wil de beste kandidaat binnen slepen, maar vaak is er maar een beperkt aantal geschikte kandidaten beschikbaar. Wat moet je dan doen? Afwachten en hopen dat de juiste kandidaat vanzelf komt binnenlopen? In dat geval kun je wachten totdat je een ons weegt. Dit gaat niet werken. De concurrentie gaat er met de winst vandoor. Hoe ze dat doen is simpel. Zorg dat je de prioriteiten op orde hebt. Is de wens groot voor goede sollicitanten? Investeer dan ook in de communicatiekanalen en zet de juiste marketingmix in om sollicitanten aan te trekken.

Wat zet je op een werkenbij site?

Een werkenbij site heeft als primair doel conversie. Je wilt dus dat sollicitanten gaan solliciteren, maak het ze dus ook makkelijk om te gaan solliciteren. Zorg voor heldere buttons en maak het extreem makkelijk om bij de juiste vacatures te komen. Zorg voor een optimale zoekfunctie en maak de website gebruiksvriendelijk. Hoe makkelijker de site, hoe groter de kans op een sollicitatie. Daarnaast is er ook nog een secundair doel. Laat sollicitanten namelijk zien waarom anderen gesolliciteerd hebben. Dit wordt in de psychologie ''social proof'' genoemd en is enorm overtuigend. Als Pietje het kan, dán kan ik het ook! Een werkenbij site moet dus een uitgebreid testimonial gedeelte hebben. Laat medewerkers als ambassadeur werken. Zorg dus voor mooie en heldere interviews die de doelgroep moeten overtuigen van een sollicitatie.

Employer Branding

Als werkgever moet je natuurlijk ook aan ''branding'' doen. Als je ergens goed in bent, laat het dan ook zien aan de doelgroep. Ga er nooit vanuit dat iedereen op de hoogte is van je kwaliteiten of van je successen. Wat voor jou als bedrijf vanzelfsprekend is, kan voor een ander onbekend zijn. Op een werkenbij site laat je daarom ook zien waarom je de perfecte werkgever bent.

Bedrijfsinformatie

Informatie over het bedrijf, de bedrijfsproducten en de diensten van het bedrijf zijn doorgaans te vinden op de corporate site. Betekent dit dat deze informatie niet op de werkenbij site mag staan? Het antwoord is natuurlijk nee. Ook op de werkenbij site mag je gerust informatie zetten over het bedrijf. Dit is eigenlijk alleen maar aan te raden. Hoe meer (unieke) informatie je publiceert, hoe groter de kans dat je gevonden wordt via de zoekmachines. Hier is het natuurlijk wel weer belangrijk om SEO regels te volgen. Bedrijfsinformatie is als extraatje leuk voor de werkenbij site, maar is natuurlijk niet het primaire doel van de site. Leg dus altijd de focus op het aantrekken van sollicitanten!

De effecten van infographics

Mensen houden van mooie illustraties en afbeeldingen die in één oogopslag laten zien waar de boodschap over gaat. Deze ''luie'' vorm van communicatie is ideaal om complexe informatie overzichtelijk te maken. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan jaarverslagen, cijfers maar ook vacatures. De doelgroep kan met een infographic snel zien of de boodschap voor hem of haar relevant is. In een tijd waar men zowat gebombardeerd wordt met een continue stroom van informatie, kunnen infographics rust en kalmte creëren.

Vacatures of infographics?

Het kan een uitdaging zijn om vacatures snel te vullen met de juiste kandidaten, zeker wanneer er schaarste heerst op de arbeidsmarkt. Als bedrijf moet je daarom eens kritisch kijken naar de manieren waarop je adverteert met je vacatures. Zijn jouw vacatures alleen zichtbaar op je eigen website of zet je meerdere kanalen in om de vacatures in beeld te krijgen bij de doelgroep? Het is essentieel om vacatures op verschillende kanalen te presenteren, denk bijvoorbeeld aan de sociale media kanalen en een eigen werkenbij site. Daarnaast is het belangrijk om te variëren in de vorm van communicatie. Infographics kunnen effectief zijn in het vinden van de juiste professionals.

Waarom zijn infographics zo effectief?

Je zou kunnen stellen dat mensen steeds luier worden. Dit heeft met name te maken doordat men dagelijks enorm veel en frequent informatie krijgt voorgeschoteld. Het is daarom fijn om met zo weinig mogelijk ''moeite'' te kunnen begrijpen waar de boodschap over gaat. Een infographic laat op een makkelijke en laagdrempelige manier zien wat er gebeurt en wat er wordt gecommuniceerd. Dit zorgt ervoor dat de doelgroep de boodschap ook daadwerkelijk gaat lezen en verhoogt de kans op ''engagement''. Dit is wat je wilt.

Laat jouw infographic maken

Trivomedia kan ook voor jouw bedrijf infographics maken. Ben je bijvoorbeeld een recruiter en wil je voor jouw instelling graag op een andere manier adverteren met je vacatures? Laat Trivomedia jou dan helpen. Wij kunnen een reeks van infographics maken die meerdere vacatures in de spotlight zetten. Het is altijd verstandig om meerdere infographics te laten maken in dezelfde unieke stijl. Op die manier creeër je consistentie en verhoog je de kans dat jouw doelgroep gaat sollicteren op de openstaande vacatures.

Nieuwe manier van werving

Het is steeds moeilijker om de juiste kandidaten te vinden voor openstaande vacatures. Dit heeft natuurlijk alles te maken met de groei van de economie en het veranderen van de arbeidsmarkt. Er komen steeds meer schaarste beroepen waardoor het lastig is geworden om goed gekwalificeerde kandidaten te vinden. Vacatures blijven steeds langer openstaan of worden constant maar weer verlengd. De tijd van het passieve afwachten is voorbij: kandidaten moeten actief worden gezocht en moeten worden overgehaald om te komen solliciteren. De vraag is natuurlijk hoe je dit als beste kunt doen.

Een eigen werkenbij site

Veel bedrijven en organisaties hebben een eigen site waar ze vacatures op plaatsen. Deze vorm van werven kennen we allemaal wel. Het bedrijf hoopt op die manier online gevonden te worden via Google of een andere zoekmachine. Het werven met een ''werkenbij'' site kan effectief zijn, mits deze goed wordt ingezet. Je moet dan bijvoorbeeld denken aan het laten sponsoren van de site of het sponsoren van één of meerdere afzonderlijke vacatures. Daarnaast zetten recruiters vaak ook bureaus in om kandidaten te werven. Bureaus zijn met name interessant voor vacatures waar hooggekwalificeerd personeel voor nodig is. Nadeel van een bureau zijn de kosten die vaak behoorlijk kunnen oplopen.

Gebruik grafische vormgeving

Het gebruik van grafische vormgeving wordt steeds populairder onder recruiters. Je moet dan denken aan het gebruik van infographics en advertenties om personeel te werven. Met infographics kan op een nieuwe en leuke manier de vacature inzichtelijk worden gemaakt. Geen lange, saaie lappen tekst, maar mooie afbeeldingen die de lezer kan overtuigen om te gaan solliciteren. Daarnaast vinden veel recruiters (en geïnteresseerden) het veel leuker om een infographic te delen via de sociale media kanalen. Dit verhoogt de kans dat een vacature bij de juiste persoon terecht komt. Advertenties zijn natuurlijk ook niet meer weg te denken. Veelal gaat het om functiecategorieën in plaats van specifieke vacatures.

Tekst én afbeeldingen

Tekst alleen is niet meer voldoende. Een recruiter moet én kan veel meer inzetten dan alleen populaire recruitment teksten. Op social media moet de recruiter een consistent beeld laten zien. De doelgroep herkent dan sneller dat het gaat om een vacature van een specifiek bedrijf of organisatie. Het is daarom belangrijk om bijvoorbeeld teaser afbeeldingen in posts af te stemmen op de huisstijl van het bedrijf. Gebruik dus zo weinig mogelijk stock foto's die vaak niets toevoegen. Gebruik daarom unieke afbeeldingen die consistent zijn met het beeld dat je uitdraagt op de eigen corporate site en de werkenbij site. Op die manier wordt sociale media een verlengstuk van het bedrijf of organisatie waar kandidaten effectief kunnen worden geworven.

Infographics

Infographics zijn overzichten waar tekst en afbeeldingen gecombineerd worden. Er wordt in een infographic weinig tekst gebruikt om het geheel overzichtelijk te houden. Het is altijd beter om meerdere infographics te gebruiken. Het effect is dan een stuk groter, je ontwikkelt een consistent beeld met een helder verhaal en een eigen stijl waardoor de kans op het vangen van aandacht en daarmee sollicitaties groter wordt.

Advertenties

Met een advertentie verkoop je actief je product of dienst. Een vacature kan daarom ook prima worden verkocht in de vorm van een advertentie. Meestal gaat het om functiecategorieën, bijvoorbeeld verpleegkundigen, psychologen of IT'ers. De kracht van advertenties is zowel digitaal als offline te vinden. Advertenties werken zeer goed in vaktijdschrijften waar de match tussen advertentie, gekoppelde content en de doelgroep veelal het grootst is.

Ben jij een recruiter en wil je graag infographics of advertenties laten maken voor jouw openstaande vacatures? Goed idee! Wij kunnen jou helpen om de kans te vergroten voor het vinden van de juiste kandidaat!

Medisch specialisten werven

Recruiters vinden het doorgaans moeilijk om de juiste kanalen in te zetten, zeker als het gaat om het werven van medisch specialisten. Medici zijn schaars geworden in Nederland, met name medici die ouderen behandelen of onderzoeken. Denk bijvoorbeeld aan klinisch geriaters of verpleegkundig specialisten die zich bezighouden met ouderdomsziekten. Ook verpleegkundigen, oogartsen en psychiaters zijn in Nederland nog maar moeilijk te werven. Het is daarom belangrijk om op te vallen.

Val op, laat zien wat je hebt

Recruiters die denken dat het allemaal vanzelf gaat hebben het mis. Je moet flink opvallen met je dienst of product. Laat zien waar je voor staat en laat zien waarom specialisten juist naar jouw ziekenhuis, instelling of kliniek moeten komen. Vaak zijn er ontzettend veel overeenkomsten tussen bijvoorbeeld ziekenhuizen en instellingen, maar laat met name de verschillen zien. Laat zien dat de sfeer tussen collega specialisten enorm goed is. Hier wil je werken, hier moet je zijn! Ook is een wetenschappelijk klimaat vaak belangrijk. Laat daarom zien dat er veel onderzoek wordt bedreven, laat de sollicitant weten dat jouw vacature een gewilde plek is!

Hoe val je dan op?

Opvallen is voor de één doodnormaal, terwijl de ander juist nog een ''doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'' mentaliteit heeft. Als recruiter moet je hier echt mee stoppen. Je moet opvallen, op de voorgrond treden en laten zien wat je hebt. Dit is niet makkelijk, maar zeker ook niet onmogelijk. Gebruik alles wat je hebt en durf ook andere bedrijven in te schakelen om jezelf te verkopen. Zo is het belangrijk om een grafisch bureau in te schakelen voor al je marketing, reclame en media uitingen. Het is veelal verstandiger om één of hooguit twee bureaus in te schakelen. Waarom? Je moet altijd zorgen voor consistentie. Jouw doelgroep moet jouw instelling of organisatie namelijk snel herkennen op alle kanalen, zowel online als offline.

Advertenties, advertorials en infographics

Ouderwets een vacature plaatsen op je eigen werkenbij site is natuurlijk leuk, maar daar red je het niet meer mee. Als recruiter moet je meer kunnen en ook meer durven. Je moet je openstaande vacatures op verschllende manieren presenteren aan je doelgroep. Dit kan natuurlijk offline, denk aan een advertentie in een tijdschrift. Online is er meer mogelijk. Denk aan infographics die makkelijk gedeeld kunnen worden op jouw social media kanalen en advertenties die je plaatst op je eigen corporate website. Advertorials zijn ook interessant en kunnen met name specialisten trekken die geïnteresseerd zijn in expertise en inhoud.